مهدی داودی

آرشیو برنامه ها،‌ تغییرات نسخه ها، تجربیات و ...

مهدی داودی

آرشیو برنامه ها،‌ تغییرات نسخه ها، تجربیات و ...

مهدی داودی
پیوندهای روزانه

برنامه نویسی جاوا

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱ ب.ظ

Java Programming

سلام! نزدیک به چند ماه میشه که برنامه نویسی به زبان جاوا رو شروع کردم. همین الان هم که دارم این رو تایپ می کنم چیز زیادی ازش نمیدونم و کاملا مبتدی هستم. دوست داشتم تا همینجای کار که اومدم، مطلبی رو در مورد زبان مورد علاقم منتشر کنم. البته نمیدونم کسی این رو میخونه یا نه!

به هر حال من واسه دل خودم می نویسم؛ شاید تونستم به شما هم کمک کنم.

راستش در ابتدای یادگیری من به مفاهیم خیلی سطحی دل بستم و وارد برنامه نویسی اندروید شدم. این کار از سمتی خوب و از سمتی بد بود. نکته خوب داستان این بود که من در همون هفته های اول که یادگیری رو شروع کرده بودم، تونستم اپلیکیشنی منتشر کنم و این کار انگیزه ی من رو چند برابر کرد. اما نکته بد این بود که نمی تونستم برای برنامه ها کد های قدرتمندی بنویسم. پس یادگیری جاوا رو به صورت جدی از دو ماه پیش شروع کردم.

جاوا زبان فوق العاده ای هست. شاید بپرسید چرا؟

پس اجازه بدید بگم چرا! جاوا از نظر سنی یک زبان بالغ هست و شما میتونید روند رشد اون رو در این دو دهه ببینید. زبان های زیادی اومدند و رفتند اما جاوا خوب تونسته خودش رو ثابت نگه داره و هنوزم که هنوزه، جاوا پر استفاده ترین زبان زنده ی دنیاست (از نظر تعداد دستگاه هایی که جاوا بر روی اون ها اجرا میشه). همینطور جاوا یک زبان مستقل از سکوه هستش. این به این معنیه که شما جاوا رو، رو هر دستگاهی با هر مشخصات و هر سیستم عاملی میتونید اجرا کنید. فقط باید اون دستگاه از نعمت الهی JVM بهره مند باشه!

جاوا بار ها دنیای برنامه نویسی رو دست خودش گرفت. ابتدا در اواخر دهه ی نود، درست در زمانی که اینترنت در حال رشد بود،‌ با کمک جاوا اپلت ها و حالا با کمک سیستم عامل اندروید.البته شرکت Jetbrains با کمک Google سعی داره Kotlin رو بین برنامه نویس ها جا بندازه و کم کم جای جاوا رو در بازار اندروید بگیره،‌ اما این از محبوبیت جاوا کم نمی کنه! در واقع جاوا در خیلی از جاهای دیگه استفاده داره. همچنین جاوا هر سال داره خودش رو بروز تر می کنه،‌ و هممون میدونیم که هر چیزی که خودش رو بروز بکنه، هیچوقت از بین نمیره.

راستش خیلی دوست دارم بیشتر بهتون اطلاعات بدم،‌ ولی شما با کلیک برروی کلمات مهم بالا می تونید خودتون یه سر به ویکی پدیا بزنید و بیشتر در مورد این زبان مطالعه کنید.

در ادامه دوست دارم منابع مطالعات خودم رو بهتون معرفی کنم. منابع رایگان خیلی خوبی در سراسر اینترنت هست که میتونید ازشون استفاده کنید. یکی از اون ها که جزو بهترین هاشونم هست،‌ انجمن جاواکاپ هستش. اون ها ویدیو های رایگانی رو در اختیار شما قرار می دن که از کیفیت بالایی برخوردار هستن. آموزش ها توسط آقای صادق علی اکبری تهیه شده که باید بگم کارشون عالیه و خودم در حال حاضر برای یادگیری دارم از ویدیو های ایشون استفاده می کنم. شما میتونید با کلیک بر روی این لینک به صفحه ی دانلود آموزش ها برید. همچنین جاواکاپ دوره های مسابقات جاوا رو هم برگزار می کنه که به نفرات برتر جوایز ویژه و فرصت های شغلی میده.

منبع بعدی که میخوام معرفی کنم، سایت فرادرس هست. فرادرس بهترین آموزش های پولی رو در بین همه ی سایت ها داره و قیمت های خوبی هم روی آموزش ها قرار میده. میتونید از این لینک یه نگاهی هم به این سایت بکنید. پکیج های اندروید و جاوا رو خریدم و به شما هم توصیه می کنم.

همچنین شما میتونید از کتاب های کمکی برای یادگیری جاوا استفاده کنید. مطرح ترین کتاب،‌ کتاب دایتل هستش که میتونید ترجمه اون رو به راحتی گیر بیارید. خودم از نسخه ی اصلی و مخصوص جاوا ۸ کمک می گیرم. میتونید اون رو هم با کلیک بر روی این لینک دانلود بکنید.

در آخر هم می تونید به صفحه ی تمرینات جاوای من در GitHub سری بزنید و نگاهی به نمونه کد هام بکنید.

ممنون از وقتی که گذاشتید.

  • ۹۹/۰۸/۲۲
  • Mahdi Davoodi

Java

Learning

Programming